Pages

Feb 26, 2015

Sakit sendi

Harini aku cuti.
Adam pun aku suruh zaimi bawak letak kat rumah pengasuh.
Tak larat sangat rasanya..

Sengal sengal satu badan.
Memang kena berehat agaknya..

Dah tido lama gila tadi..lega sikit
Hehe..

Adam cepatlah balik..
Mak rindu nak peluk cium ni..
:)

Feb 25, 2015

Tips Kekal Segar dan Sihat di Musim Panas



Ramai orang share dah benda ni, tapi aku nak share jugak lagi sekali.
Untuk diri aku sendiri.
Dan untuk sesiapa yang termasuk ke blog picisan aku ni.

Semoga bermanfaat!
Keep hydrated uolls!


Kelas mula minggu depan




Ye, minggu depan.
Start lah balik aktiviti seperti sediakala.
Mudah-mudahan lif tak rosak la.. huhu

Belek-belek sidebar blog ni, lama dah aku tak update gambar Adam yang latest.
Malas..haha

Harini pun rasa macam mandom je.
Belek-belek nota, menguap.
Menguap, surf internet.
Bosan, sambung belek nota.
Mengantuk lagi.

Haih apa la nak jadi.
Dalam fasa-fasa macam ni memang macam ni kot.
Mood pun kelaut je.





Tetiba teringat lak tajuk cerita Amir dan Loqman Pergi Ke Laut tu..
Best ke ceritanya?
Tak berkesempatan lagi nak tengok..hahah..

Arghhh mood sila lah datang.
Please.

Feb 24, 2015

Cara kurangkan loya masa mengandung


 








Adoi pening la sehari dua ni..
Kepala rasa berpusing-pusing..

Rasa macam nak update blog, tapi pening ni tak tertahan..
Haha..

Tadi terjumpa artikel ni, macam bermanfaat kalau nak kongsi sama-sama
Meh aku rumuskan ;)


+++ Makan cracker ke, kerepek ke sebaik saja bangun dari tidur. Ianya dapat membantu untuk menyerap asid perut, dan mengawal gula dalam darah jadi terlalu rendah.

Image result for kerepek

+++ Makan makanan ringan *yea more reason to makan kerepek ubi pedas!* setiap 2 jam.. jadi boleh kurangkan penghasilan asid perut, dan kurangkan loya.





+++Makan sedikit snek sebelum tidur.

Image result for snack




+++Kerapkan makan makanan yang boleh kurangkan mual dan muntah seperti avocado, keju, susu, yogurt, dan lain-lain yang anda tahu.

Image result for fresh milk


+++Makan makanan berhalia untuk melegakan perut. Boleh juga hidu dan minum jus lemon.





Image result for halia


+++Dan of course, asam boleh kurangkan loya.

Image result for asam boi

+++Elakkan makanan berminyak, kafein macam kopi ke, nescafe ke.. dan juga elakkan makanan manis-manis.

+++ Banyakkan minum air, 10 gelas sehari contohnya. Lepas tu sama-samalah kita asyik terken****. hehe



+++ Tapi jangan minum banyak air masa makan, kiranya jangan akan berselang air.

+++ Makan vitamin yang sesuai untuk ibu mengandung.. vitamin pranatal katanya.

Image result for prenatal vitamins

+++ Pakai pakaian yang selesa dan tak panas, serta kurangkan bersesak-sesak bersama orang ramai.

Image result for cotton maternity dress


+++ Kenal pasti bau yang boleh buat anda muntah, dan silalah elak-elak diri dari bau tu.

+++ Tarik nafas yang panjang bila rasa nak termuntah.

Image result for inhale


+++ Bila tak tahan sangat, tidur.

Image result for sleep pregnant


+++ Kalau tak tahan, semua dah try tak jadi, jumpalah doktor anda.

Image result for pregnant meet doctor

Ok, sumber maklumat dari sini.

Semoga bermanfaat :)

Feb 18, 2015

Say yes again to tudung bawal

Salam semua :)

EH korang ingat tak aku pernah dengan semangatnya buat entry yang bertajuk:

SAY NO TO TUDUNG BAWAL


Dalam entry tu beria-ia aku kata aku rasa semak otak bila pakai bawal, sebabnya masa tu pregnant..haha
Bila pregnant hari tu, semuanya rasa rimas.
Rimas gila pakai bawal masa tu. Rimas sampai rasa nak terajang orang.

Tapi sejak sehari dua sebulan dua ni, aku dah rasa menyampah pulak nak pakai tudung ada awning tu.
Ye betul, kekadang je rasa nak pakai. Sebabnya aku menyampah orang asyik panggil aku kakak walaupun muka dia kedut seribu rimas. Ye rimas.

So aku dengan semangatnya menjoli katak kan duit aku dengan membeli tudung2 baru..hahaha

Beli instant shawl la.
Beli tudung cotton la.
Beli bawal aidijuma la.
Beli instant shawl lagi.

:D







Hahaha..
Pelik aku dengan diri sendiri.

AKu tetiba jatuh cinta pulak dengan bawal aidijuma tu.
Senang bentuk, lawa corak dia.
Shawl pulak aku suka yang Sarung Anggun.
Kain dia best.
Aku pernah beli yang murah sikit.
Horror jugak dia punya panas baq hang.
Lepas tu biarlah beli mahal sikit, asal puas hati :D


Sapa-sapa nak try aidijuma, leh la whatsapp kawan aku,
dia jual.
Nama dia Shabanun. 014-3743063.

Sapa nak try Sarung Anggun lak, kawan aku gak jual,
Nama dia Syida. 017-5519296


Cakap korang dapat nombor dari blog Syazni tau :)

Feb 17, 2015

Luahan hati DATIN TUAN SABARIAH TUAN ISHAK


PERMERGIAN insan tersayang yang berkongsi hidup selama 53 tahun sudah pasti memberi kesan hebat kepada diri seseorang, apatah lagi insan itu seorang suami penyayang yang lebih dikenali sebagai Tok Guru, juga menjadi pemimpin disayangi ramai, di dalam dan luar negara.
Ikuti luahan hati DATIN TUAN SABARIAH TUAN ISHAK, isteri bekas Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dalam wawancara eksklusif bersama wartawan Sinar Harian, ROSMIZA KASIM dan SITI FATIHAH AWANG di kediaman beliau sehari selepas pemergian suami yang dicintai itu.
“Nanti abang tak dok (meninggal dunia) lepas ni, sapo nak jago Yah,” itulah kata-kata yang membuatkan hati saya sedih dan sayu apabila mengenangkan suami yang baru sehari meninggalkan saya buat selama-lamanya.
Kata-kata abang itu yang diluahkan tiga hari sebelum meninggal dunia, ketika dirawat di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) itu saya sambut dengan senyuman, sambil memegang tangan insan yang selama ini berkongsi hidup suka dan duka dengan saya.
Sambil menggenggam tangan abang, saya kata “anak-anak kita kan ada, mereka boleh jaga saya sampai bila-bila. Abang janganlah risau,” walaupun dalam hati saya ketika itu sebak tidak terkata.
(Perasaan yang ditanggung itu diluahkan Tuan Sabariah sambil menyapu air mata dengan tisu yang dihulurkan saudara-mara yang datang menziarahi keluarganya di kediamannya).
Kini, anak-anaklah yang akan menjadi peneman saya, menghilangkan kesunyian hidup saya. Walaupun baru sehari, saya mengakui saya sangat merindui beliau.
Dengan izin, hari ini (semalam) saya dan semua anak-anak awal-awal pagi lagi ke kubur. Dalam keadaan sayu hati dan reda dengan ketentuan ALLAH SWT, saya sedekahkan Al-Fatihah dan ayat suci al-Quran kepada suami tercinta di perkuburannya.
Saya reda dan saya juga tidak 'berhutang' apa-apa lagi dengan abang. Saya memang menjaga abang sepenuh hati saya sebagai seorang isteri sebagaimana yang abang mahukan selama ini, walaupun saya juga kadang kala diuji dengan kesihatan yang tidak menentu.
Sebelum ini, makan, minum dan pakaian abang dijaga dengan baik. Makanan sentiasa terhidang untuk suami tersayang dan tidak pernah sekalipun saya menyuruhnya mengambil sendiri.
Cuma, saya perasan satu kelainan kerana beberapa bulan lalu, abang kadangkala menyediakan sendiri minumannya tanpa bantuan saya.
Saya menghormati abang, memang abang seorang insan istimewa yang tiada galang gantinya bagi saya. (Beliau terus menyapu air mata dan kemudiannya cuba memujuk diri dengan melemparkan senyuman kepada hadirin).
Biarpun abang seorang menteri besar dan pemimpin masyarakat, namun abang bukanlah seorang yang cerewet, terutamanya dalam soal memilih makanan.
Senang sangat, malah saya yakin setiap isteri di dunia ini mengimpikan seorang suami yang 'mudoh baso' (senang kira) malah tidak keterlaluan jika saya katakan, saya antara yang bertuah kerana memiliki abang.
Masakan kampung memang menjadi keutamaan abang. Sedap atau tidak bukanlah satu kepentingan. Apa yang pasti, itulah menu pilihan, tambahan pula jika disajikan dengan ikan darat, ditambah pula kuih paling digemari, lompat tikam serta jala emas.
(Mengimbas semula kisah hidupnya sebagai suami isteri, Tuan Sabariah juga memberitahu setiap malam dia akan mengurut dan menyapu minyak di tubuh Tok Guru sebelum tidur).
Sentiasa saya ingat, kata-kata abang yang memberitahu, tidak ada harta yang banyak boleh ditinggalkan untuk anak-anak. Semuanya sudah diberikan. Harta yang dimaksudkan adalah ilmu untuk menjadikan anak-anak yang soleh, berguna kepada agama dan bangsa.
Memang abang pentingkan ilmu kepada anak-anak, kerana baginya, ilmulah darjat yang paling tinggi di akhirat.
Itulah yang sentiasa menjadi pesanan abang kepada semua anak-anak.
Bukan sahaja pentingkan ilmu, malah abang juga seorang yang penyayang. Masih terbayang-bayang lagi tiga hari sebelum abang menghembuskan nafas terakhir, kami ketawa bersama apabila dia mengenyit mata kepada saya ketika terbaring di katil hospital.
Malah saya membalasnya dengan senyuman yang penuh ikhlas dari hati saya sambil menggenggam tangannya.
Walaupun ketika itu abang tidak gagah namun abang masih lagi memujuk hati saya dengan bersikap demikian kerana abang tahu, saya terlalu risaukan kesihatan abang.
Saya kagum kerana abang masih lagi (berusaha) menghiburkan saya walaupun dalam keadaan uzur.
Saya sangat bersyukur kerana dikurniakan seorang suami yang baik, biarpun dalam keadaan terlantar, masih lagi menjaga batas-batas saya sebagai seorang Muslim.
Pernah satu ketika, saya bercakap dengan seseorang. Pada mulanya abang hanya menghentak tangannya pada saya dengan perlahan, tapi lama-lama semakin kuat.
Rupa-rupanya abang tidak suka saya bercakap perkara yang tidak sedap didengar di telinganya.
Sampai begitu sekali dia sayangkan saya, supaya saya tidak buat perkara yang merugikan, malah abang sering berpesan ia adalah kebaikan untuk dijadikan contoh kepada anak-anak.
Ini juga yang patut dicontohi dan saya amat bersyukur semasa dalam keadaan sakit dan tidak bermaya, abang masih lagi bangun sepertiga malam untuk bertahajud.
Sangat tersentuh hati saya apabila kira-kira jam 3 pagi saya mendengar abang sedang membaca ayat-ayat suci al-Quran ketika bertahajud dan pernah satu ketika, bacaannya agak kuat kerana sengaja untuk bangunkan saya daripada tidur.
Memang inilah amalan abang sejak dulu lagi, malah tidak pernah abang abaikan dan mengeluh penat untuk melaksanakannya, walaupun kadangkala balik lambat sehingga jam 2 pagi (sewaktu menjadi menteri besar) pun.
Bertahajud tetap menjadi keutamaannya.
Pernah juga abang bergurau, “Pahala solat sunat abang lakukan ini tidak boleh berkongsi dengan Yah, amalan masing-masing. Jadi kita kena sentiasa beribadah”.
Walaupun nada nya bergurau, tapi saya tahu pesanannya itu adalah daripada seorang suami yang mahukan yang terbaik buat isterinya.
Abang memang utamakan solat. Setengah jam sebelum masuk waktu abang akan bersedia dengan wuduk dan saya masih ingat perumpamaan yang ditujukan kepada saya mengenai solat.
Katanya, seperti menghadiri majlis kenduri, jika lewat datang sudah pasti lauk-pauk tidak akan cukup lengkap. Katanya sama juga dengan solat, jadi jangan tangguh-tangguhkan.
(Sekali lagi air mata Tuan Sabariah mengalir dan tetamu yang berada di ruang tamu juga kelihatan sayu sambil kedengaran tangisan kecil apabila berkongsi mengenai baju paling disukai oleh Tok Guru yang digayakan oleh isterinya.
Keadaan menjadi lebih sayu dan masing-masing memandang Tuan Sabariah apabila baju kegemaran Tok Guru itu dipakai sehari selepas pemergian Allahyarham, sambil tangannya digenggam erat oleh penulis)
Baju inilah (baju kurung kain kapas krim berbunga kecil) yang abang paling suka saya pakai, malah sering memuji corak yang katanya begitu sesuai dengan saya. Abang tidak suka saya pakai baju warna terang dan bunga besar dan banyak, tetapi tidak pula pernah melarang ataupun menegur sehingga saya berkecil hati.
Pernah juga baju pemberian rakan terpaksa disimpan walaupun hanya beberapa kali dipakai.
Ini kerana abang pernah menegur saya secara bergurau, “Yah nampak tua pakai macam itu." Saya hanya membalas dengan ketawa dan terus menyimpan baju itu dan tidak dipakai lagi.
Bagi saya, apa yang terbaik untuk abang adalah yang terindah bagi saya. Walaupun hal pakaian adalah perkara remeh bagi sesetengah isteri, namun itulah keutamaan bagi saya untuk menjadi isteri yang patuh kepada suami.

Tenanglah Tok Guru di sana..
Terasa benar pemergianmu..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...