Pages

Jul 30, 2014

Rabu Resepi | Sotong Goreng Berempah

Selamat Hari Raya semua..
Macam mana makanan raya?
Sedap?

Ke dah muak dah makan ketupat rendang 2 hari ni?

Kalau dah boring dengan makanan raya semua tu, rasa nak ubah selera,
bolehlah masak sotong pulak kan untuk seisi keluarga?

Bolehlah try resepi emak aku ni, Sotong Goreng Berempah.
Kalau jadi, insyaallah sedap!

Gambar pinjam


Bahan-bahannya:

500g sotong putih
250g rempah kari
50g daun kari
50g cili boh
50g bawang besar (agak2)
20g bawang putih (agak2)
2 batang serai
1 inci halia
150g kacang peas
Sedikit serbuk perasa
Minyak masak secukupnya
Sedikit cili merah, cili hijau dan tomato untuk hiasan (optional)
Cara-caranya:

Kisar bawang besar, bawang putih dan serai. (Bahan tumis)
Panaskan minyak dan masukkan bahan tumis, dan gorangkan sehingga wangi.
Bila minyak sudah naik, masukkan sotong dan biarkan lebih kurang 10 minit.
Sesudah itu, masukkan bahan hiasan tadi.
Letak sedikit garam dan serbuk perasa, dan dikacau rata.


Ummpphhh!!
Sambil taip ni pun dah terbayang-bayang..

:)



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...