Pages

Jun 19, 2014

10 Tips menghadapi Viva Thesis

Mungkin bermanfaat.
Oh ye, artikel asal dalam bahasa inggeris, aku translate guna google sebab aku malas.
Artikel asal disini.



1) Bertenang dan bernafas.
Merisaukan diri hanya akan memburukkan lagi keadaan, dengan mengganggu anda tidur dan membuat anda sakit. Mencari jalan untuk berehat, sama ada yoga, berjalan, meditasi atau permainan video; mencari sesuatu untuk membantu anda kekal tenang.

2) Adakan sesuatu yang menyeronokkan.
Jangan menghabiskan masa anda menyemak semula saja. Anda masih perlu untuk berseronok, atau anda akan memakan diri anda sebelum peperiksaan. Anda mahu menjadi segar pada hari itu, jadi keluar dan berseronok (mungkin dengan yang kawan-kawan anda diabaikan dalam bulan-bulan / tahun terakhir ini).

3) Percaya pada diri sendiri.
Anda telah menghabiskan beberapa tahun kebelakangan ini membaca , menulis  dan melakukan projek anda. Anda adalah pakar; anda tahu projek anda, ingatlah.

4) Pergi dengan sikap yang baik.
Jangan melihat pemeriksa sebagai orang jahat yang membuat anda menderita. Mereka mahu anda untuk lulus. Walau bagaimanapun, jika anda pergi dalam berfikir bahawa mereka mahu anda gagal, anda tidak hanya akan menjadi lebih takut, anda akan juga menjadi lebih defensif, yang tidak baik. Sebaliknya cuba berfikir pemeriksa anda sebagai orang-orang yang benar-benar berminat dalam apa yang anda lakukan dan memahami semua masalah dan kesulitan yang berkaitan dengan penyelidikan.

5) Lihat rapi.
Kerja makmal mungkin mempunyai pakaian anda sedikit lebih buruk, tetapi anda perlu cuba untuk membuat usaha yang betul untuk berpakaian pintar pada hari viva anda. Pertama, mencari yang baik akan membantu naikkan harga diri anda, membuat anda berasa lebih yakin. Kedua, ia menunjukkan pada jawatankuasa memeriksa bahawa anda serius mengenai projek anda dan viva.

6) Baca tesis anda.
Walaupun anda telah menghabiskan beberapa tahun kebelakangan ini melakukan penyelidikan  lama menulisnya, anda ingin memastikan ia segar dalam fikiran anda. Ini adalah benar jika anda mempunyai jurang yang panjang antara menyerahkan tesis anda dan peperiksaan. Anda tidak perlu membacanya sekali sehari setiap hari sehingga viva anda, pastikan anda baca beberapa kali sebelum viva.

7) Tahu peraturan.
Tiap-tiap institusi adalah berbeza; bagi sesetengah anda mempunyai hanya dua orang pemeriksa, yang lain anda juga mempunyai Convenor. Dalam beberapa institusi anda mungkin perlu menyediakan satu ceramah untuk mengemukakan kepada viva (ini adalah kes bagi saya, dan saya dapati ia persediaan yang baik untuk peperiksaan). Anda perlu pastikan anda tahu apa yang institusi anda tidak untuk memastikan anda bersedia. Satu perkara penting untuk mengetahui adalah jika anda dibenarkan untuk membawa satu salinan tesis anda ke dalam peperiksaan, dan jika ya, sama ada anda boleh menganotasinya.

8) Buat satu senarai pembetulan anda sendiri.
Melainkan jika anda adalah sempurna, atau mempunyai tesis anda secara profesional bukti membaca, tesis anda mungkin mengandungi banyak kesilapan. Selepas membacanya lebih banyak kali anda sering melihat apa yang anda berfikir hendaklah ditulis, dan bukan apa yang sebenarnya ditulis. Sebelum viva anda, melihat yang lain atas tesis anda (sebaik-baiknya selepas sedikit masa dari itu, jadi anda lebih segar). Cari semua kesilapan, catatkannya dan membawa mereka masuk ke peperiksaan anda. Pemeriksa akan kagum yang anda telah lakukan, dan anda akan kurang berperingkat-peringkat oleh kesilapan mereka menyerlahkan. Plus, anda boleh menyelamatkan diri anda masa dan betul mereka sebelum viva, bermakna masa yang kurang dibelanjakan untuk pembetulan selepas itu.

9) Buat rancangan untuk meraikan.
Atau mendapatkan rakan untuk menganjurkan sesuatu jika anda terlalu sibuk. Saya begitu takut gagal saya tidak mahu untuk menganjurkan apa-apa. Saya begitu gembira untuk mempunyai malam keluar dianjurkan oleh rakan-rakan saya, terutama selepas begitu banyak malam Sabtu melakukan kerja makmal atau menulis .

10) Cuba untuk menikmatinya.
Saya tahu ia mungkin kelihatan tidak masuk akal, tetapi ini adalah masa yang semua peluh darah dan air mata telah membawa kepada pengakhiran. Nikmati masa anda dalam viva. Saya terkejut apabila mendapati yang sangat saya sukai viva saya; Saya akhirnya dapat untuk keluarkan semuanya dari dada saya. Saya mendapat peluang untuk membincangkan pemikiran dan teori-teori saya dengan orang-orang yang berminat dan memberikan saya perspektif dan idea-idea baru.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...