Pages

Aug 28, 2013

Rabu Resepi | Resepi Sotong Sumbat

Rasanya macam nak buat segment "Rabu Resepi" lah kat blog ni..hahaha..
Alang-alang nak merajinkan diri memasak kan..

Boleh?

Hihihi..

Ok, ini pun aku ambil dari Buku Resepi emak aku je, kiranya, entry pertama untuk Rabu Resepi ni adalah resepi Sotong Sumbat! Yea!



Bahan-bahan:

1 kole beras pulut (ditanak)
12 ekor sotong segar
Santan @ Kelapa
1/2 inci halia
2 ulas bawang merah
1 sudu teh halba


Cara-cara memasaknya:

Isikan pulut yang telah ditanak ke dalam sotong yang telah dibersihkan, dan aturkan sotong-sotong itu ke dalam periuk dan nyalakan api perlahan.

Tuangkan santan cair sedikit, dan masukkan juga bawang merah dan halia yang telah dimayang. Masukkan juga halba.

Masak sehingga mendidih, dan selepas itu masukkan pula santan pekat dan garam secukup rasa.
Kacau supaya rata dan tunggulah sehingga masak.


Nanti kuah dia akan jadi warna pink gitu..
Selamat mencuba!!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...