Pages

Aug 20, 2013

Kesan Bermanja Dengan Kucing



Siapa suka kucing?
Angkat jari!

AKu pun suka kucing jugak, serius.
Kalau jumpa kucing mesti nak pegang, nak usap kepala, nak gosok perut, nak peluk cium.. walaupun kucing kat kedai makan..hehe..

Tapi sejak ada Adam ni, nafsu kena kawal beb.
Sebab kalau boleh tak nak dedah kan Adam kat bulu-bulu kucing lagi.

Nanti dia besar sikit baru aku nak berkecimpung dengan kucing balik.

Memanjakan kucing ni memang ada kesan. Baik kesan buruk, atau kesan baik.

Aku tak nak cerita pasal kesan buruk bermain dan bermanja dengan kucing hari ni, aku nak kongsikan kesan2 positif jika kita sayang kucing ;)



Kucing selalunya akan membuat 'purr' iaitu getaran halus bila dipegang oleh orang yang dia rasa selesa. 'Purr' tu sebenarnya boleh bagi banyak manfaat teraputik. Ewah!

Antara manfaat bermanja dengan kucing kesayangan korang adalah:

1) Kucing boleh membantu melegakan penyakit Dyspnea. Dyspnea adalah sejenis penyakit di mana seseorang itu akan merasa seperti tidak cukup nafas dan tercungap-cungap.

2) 'Purr' kucing mampu untuk memberi kesihatan dan kekuatan kepada tulang orang yang memegang kucing tersebut.

3) Berkomunikasi dan membelai kucing juga mampu untuk merendahkan tekanan darah.

4) 'Purr' kucing juga mampu untuk melegakan jangkitan dan bengkak pada otot badan.

5) Getaran 'purr' dari kucing juga boleh menyembuhkan luka pada otot dan tendon.

6) Membelai dan memelihara kucing di rumah boleh mengurangkan risiko serangan sakit jantung.

7) Dan yang pastinya, membelai kucing mampu melahirkan ketenangan dalam diri.


Ok, pergi peluk cium gomol buah hati bulus masing2!!


p/s: Rindu kekucing kat rumah mak..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...