Pages

May 24, 2013

Pentingnya emak selepas bersalin

Emak,

Dah 49 hari Nie dengan Adam duduk dengan mak lepas bersalin.
Tak lama lagi, dah nak balik ke Senawang semula..
Dah duduk dengan mak lama-lama ni, terasa pulak sayu nak balik Senawang semula..

Tapi apakan daya, nak tak nak, kena balik juga, balik ke pangkuan suami..hehe..

Terima kasih mak, sebab susah payah bersengkang mata tak tidur malam sama-sama dengan Nie untuk jaga Adam. Nie langsung tak ada pengalaman, jadi mak banyak ajarkan.. Sampai ke hari ni, akhirnya Nie dah boleh mandikan Adam, walaupun takut-takut leher dia tu..huhuu..

Sepanjang tempoh berpantang, mak lah yang paling letih sebenarnya kan?

Dahlah tak cukup tidur sebab sama-sama jaga adam malam2, kadang2 Nie letih, tido malam tak sedar apa, mak lah yang tolong tukarkan pampers adam, dodoikan adam.. Pagi je, mak dah start basuh semua baju2 adam yang berlambak2 sebab ada suka 'terpancut'..haha.. basuh baju Nie, siapkan air mandi untuk Nie, siapkan air mandi adam, mandikan adam, lepas tu masak pulak.. barang tak cukup mak jugak yang pergi kedai kalau zaimi tak ada.. waktu nak mengurut mak jugaklah yang pergi menjemput menghantar tukang urut tu.. lepas tu tolong panaskan tungku.. tolong pegang adam masa Nie makan ke mandi ke..

Aku? Tuhan je yang tau betapa tak laratnya, dan sakitnya rasa badan selepas bersalin.. Cuma mampu duduk dan jaga adam je.. tu pun kadang-kadang terlena..

Kadang-kadang mak tertidur keletihan atas sofa.. Nie biar je.. Tak sampai hati pulak nak gerakkan..
Malam pun sama.. sejak Nie dah kuat balik Nie, bila adam nangis, Nie kalau boleh memang cepat2 je setelkan.. Tak nak mak terjaga.. Cukuplah mak dah banyak letih menolong waktu siang..

Terima kasih mak. Terima kasih.
Nie tak mampu nak balas jasa mak dekat Nie.. Duit ringgit tu ibarat tak cukup lagi dengan jasa mak..
Jaga ni dari kecik, sampai dah ada anak kecik pulak..

Allah, rahmatilah emak aku.

Betul kata orang, bila kau dah ada anak, kau akan rasa perasaan sayang kau pada ibubapa kau tu lebih dari biasa. Lebih menghargai mungkin?

Aku ingat lagi, malam lepas aku bersalin tu, lepas zaimi dah balik, aku SMS mak.

"Terima kasih mak, sekarang Nie tau kenapa mak marah bila Nie jahat :')"

"Okey, jaga diri, jalan pelan pelan kalau nak gi kencing, stokin pakai, ibu jari kaki jangan terlanggar, takut bentan"

Emak tetap emak kan? Risau kat anak tak kan habis sampai hujung nyawa.

4 generasi. Emak, aku (mak datok muka macam hape tah), nenek pangku Adam. Hari kedua sebelum discaj.

Emak aku. Ye memang muka tak sama langsung. Jenis darah je aku ikut dia. hee..
Tak dapat bayang macam mana kalau mak tak jaga aku time lepas bersalin.. Dengan sakitnya.. Fuh.. Terima kasih Allah untuk anugerah ini..

p/s: Dah tua bangka, dah ada anak kecik pulak dah, kalau ada buat silap kompem kena leter jugek.. takpelah mak.. I love u.. :)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...