Pages

Apr 9, 2010

Kucing pun faham bahasa


Salam semua =)

Pejam celik pejam celik dah Jumaat balik kan?
Cepatnya masa ni berlalu..emm..

Percayakah kamu semua bila aku cakap kucing pun faham bahasa dan boleh memberi respon kepada apa yang kita cakap? Sudah pasti aku cakap ni berdasarkan pengalaman keluarga kami membela kucing sudah bertahun-tahun.. Dan aku tak pula menulis jurnal untuk tajuk ini..sekadar perkongsian pengalaman sahaja..

Sesiapa yang ada membela kucing juga dirumah, mungkin akan ada pengalaman yang sama dengan aku juga..Kucing ni, sebenarnya dia faham apa yang kita cakap dan buat dekat dia.. Dia juga tau macam mana nak nak sayang tuan dia, dan berdendam kepada orang yang selalu buat dia..

Contoh macam Elin la, dia faham perkataan 'Jom!', bial dia dengar je kitorang cakap 'Jom!', dia akan bangun dan ikut kitorang.. Sama jugak dengan perkataan 'Golek', dia akan bergolek-golek manja bila disuruh.. Kalau dia kat luar, kitorang cakap 'Masuk', dia akan masuk dalam rumah..

Dia jugak pandai berinteraksi tau, macam contoh aku baru balik dari pasaraya, aku beli sepeket makanan dia.. Aku angkat makanan tu aku cakap 'Ni siapa punya ni?', dia pun datang dengan gedik2 terus je gesel2 muka dia dekat peket makanan tu.. Bila kitorang puji2 dia comel la, pandai la..dia kelip2 mata.. hehe


Elin jugak adalah seekor kucing yang sangat beremosi..huhu.. Elin ni, makan nak kena berteman.. Kiranya masa dia makan tu, kita kena usap2 belakang badan dia sikit bagi 'enjin purr purr' dia bunyi, baru dia boleh makan dengan gembira.. Yang selalu temankan dia makan adalah abah dan mak.. Makanya, dalam rumah ni dia paling manja dengan abah dan mak aku.. memang manja extra punyalah.. Dan tiap kali dia lapar pun, dia akan bodek mak dengan abah aku suruh temankan dia makan..

Berdendam? Oh dia memang kucing yang penuh emosi..haha.. Aku kadang2 suka lepuk2 dia.. kekadang dia geram, dia cakar aku balik, habis berdarah2..uhuhuhu.. Dia juga memang benci dengan orang yang pernah mengkasari dia.. Ada la seseorang yang tak suka kucing pernah datang rumah aku, dia luku kepala Elin :( sedih gila mak masa tengok Elin diluku tak pasal2.. Dan tiap kali orang tu datang rumah lagi selepas tu, memng Elin akan lari jauh2, dan yang kelakarnya, muka Elin bila nampak orang tu, macam nampak hantu~~! Ya, kucing juga tau serik.. Kucing juga pandai membenci..

Lagi 1 Elin ni cukup kaya dengan expressi muka.. Dia akan buat muka masam bila orang kacau dia time dia tak nak diganggu, dia boleh buat muka annoyed, dia juga boleh buat muka kesian, muka mengantuk.. yang paling best, bila mak dengan abah nak tinggalkan rumah bawak beg2 besar, contoh macam nak pergi umrah hari tu, dia akan buat muka sedih..

Macam Boody pulak, dia ni licik masa hayatnya.. Bila dia nampak je aku pegang botol2 syampu dia bawak masuk bilik air sebab nak mandikan dia, dia akan hilang~~! Terus je pergi menyorok..haha.. Boody ni lagi la macam2 kepandaian dia.. hmm..rindu pulak..


Mungkin ada yang tak percaya.. tapi aku tau la, kucing aku.. Haiwan jugak ada perasaan tau.. Dia jugak boleh merajuk, boleh excited, boleh menggedik, boleh dibawak berbual.. Betul..memang la dia tak boleh respon dengan kata2, tapi aku pernah, masa tu aku sedih, aku nangis2.. aku cakap dengan Boody.. Dia terus je naik atas riba aku, start enjin purr purr dia.. konon2 macam pujuk aku la..huhu.. *eh nape air mata bergenang ni?*

Sebenarnya, tak perlu geli dengan kucing.. sebab lagi kita tunjuk kegelian kita dekat dia, lagi dia datang gesel2..sebab kucing ni licik tau.. hehe.. 

ps: Kucing adalah salah satu ciptaan Allah yang HEBAT!~
ps+: Tahniah Afdlin Shauki atas kelahiran baby baru beliau pukul 3 pagi tadi [9 April 2010]
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...