Pages

Jan 23, 2009

Wanita lebih rumit dari membina jambatan emas?




haha..
aku baru je beli buku mastika baru semalam keluaran februari..
kat ruangan senyum pisang, aku terbace 1 cerita yang aku rase best..
secare ringkasnye, cite die sal sorg lelaki yg terjumpe ngn pelita ajaib..pas dier gosok2 pelita tu, maka keluar la sekor jin.. dan sperti bese, jin tu kate dier leh tunaikan 1 permintaan lelaki tu..
lelaki tu pon mintak la supaya jin tu bina 1 jambatan emas dr umah dier ke pulau langkawi.. supaya senang dier selalu g jumpe awek dier kat sane.. lebih2 lg skg pon dier tgh gaduh ngn awek dier tu.. dier nak g mintak maaf..
pastu jin tu cam keberatan la gak.. jin tu kate, permintaan dier tu materialistik.. mkn mase bertahun2 bru leh siap.. kos pon tinggi.. emas mahal.. selat melaka pon dah kotor.. jin tu suh dier tukar wish..
dah jin tu ckp cmtu, dier ponpikir la balik.. dier salu gaduh ngn awek dier sbb dier x phm cmne nk bace atau screen ati dan kehendak awek dier tu.. jadi dier pon btau la jin tu, dier kate, okey la dier stuju tukar wish.. dier nak 1 kebolehan untuk membace perempuan.. ape perempuan suka, apa yg dorg pikir, kenape dorg sedih, ketawa, marah, dan cmane nak wat perempuan ni gembira...bla bla bla...
tp, tak abeh lagi lelaki tu bercakap, jin tu dah potong dah cakap lelaki tu.. jin tu trus tanye balik.. "err..ko nak jambatan emas tu ade 2 lorong ke 4 lorong, nak letak tol tak?"
heheh.. pa aku bace citer tu aku terpikir, nape ek, susah sgt ke bg lelaki nak paham pompuan? sampai dorang lagi sanggup wat jambatan emas cam citer kat atas? hahaha! tp mmg persoalan tu selalu sgt timbul.. pihak lelaki salu tegakkan yg pompuan ni sukar difahami.. yeke? kalu jarang berbual and jarang jumpe tu mungkin la kot.. tp ini yg suami pon cakap masih x phm isteri.. sdangkan dah duduk sebumbung, makan semeja, tidur skatil.. tak dapat tgkap lg pompuan tu cmane? ke saje tak nak paham..haha.. ke lelaki je yg nak pompuan phm dorg?? jeng jeng jeng.. ade bukti yang aku penah terbace, lelaki memang peratusan dier lg tinggi dlm egois.. kekadang tu dier phm je pompuan tu, tp dier saje je ego, wat2 tak phm and nak pompuan tu yang mengalah.. sebagai contoh, dalam kes sorang ygaku kenal ni.. dier tau isteri dier ni tak suke di sakat2 diusik2, tp dier lagi sakan menyakat ngan mengusik isteri dier.. sampai la isteri dier merajuk.. pastu dier tanye,knape mrajuk? hehe.. macam2..
lelaki ni pon kekadang dah tau tak nak perempuan tu marah, merajuk, sedih, nangis, tak nak bercakap ngndier, tak payah la buat ape yg perempuan tu tak suke, ye tak? simple je.. ape yg x pahm sgt sal pompuan? huhu..
tp kalu dalam sesuatu perhubungan tu kalu aman damai je.. gelak je.. bosan jugak kan? ibarat minum kopi letak banyak gula, pahitnye tak ade.. memang manis, tp bg kesan pada jangka masa panjang.. mungkin juga situasi "lebihkan gula" macam tu boleh menjurus kepada hipokrasi.. kan?
Allah jadikan manusia, makhluk2 nya berpasang-pasangan.. lelaki & wanita.. semua dengan fungsi masing2.. jadi.. belajar la memahami ntara 1 same lain.. kerana hidup kite ini adalah simbiosis.. setiap wanita memerlukan lelaki, dan setiap lelaki itu kadang2 memerlukan lebih dari seorang wanita..haha..
enough merepek! da!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...